Polacy nie wierzą reklamom banków i instytucji finansowych
Zaledwie 16% dorosłych Polaków uważa, że oferty przedstawiane w reklamach banków i instytucji finansowych są realne i rzetelne. Szczególnie sceptycznie nastawieni są ludzie korzystający z usług inwestowania i lokowania pieniędzy.
Z raportu "Wizerunek produktów inwestycyjnych" przygotowanego przez On Board PR na podstawie badań PBS DGA wynika, że 62% Polaków w ogóle nie korzysta z produktów finansowych takich jak lokaty bankowe czy inwestycje giełdowe. Jednocześnie bardzo wielu z nich jest nastawionych sceptycznie wobec oferujących je firm.
Jest kilka czynników, które definiują, dla jakich osób oferty banków prezentowanych w reklamach są prawdziwe. Poziom wykształcenia znacząco warunkuje popularność lokowania pieniędzy wśród konsumentów. Tylko 37% absolwentów szkół wyższych nie korzystało w ciągu ostatnich 2 lat z żadnej formy oszczędności i inwestowania. Znaczenie ma również wysoki poziom zarobków. Mieszkańcy największych ośrodków miejskich, osoby zajmujące kierownicze stanowiska najchętniej korzystają z lokat, inwestycji czy kont oszczędnościowych.
Bardzo niski poziom zaufania do instytucji oferujących produkty finansowe związane z lokowaniem pieniędzy to główna bariera rozwoju tego rynku. Tylko około16% dorosłych mieszkańców Polski jest zdania, że reklamy bankowe są zawsze rzetelne i nie wprowadzają w błąd. Szczególnie sceptycznie nastawieni wobec obietnic banków i inwestycyjnych funduszy są Ci, którzy najczęściej korzystają z ich usług.
"Brak zaufania jest wynikiem przesady, którą często posługiwała się reklama" - komentuje Iwona Kubicz z On Board PR.
Raport pokazuje też, jak Polacy odczuwają konsekwencje kryzysu finansowego. Zaledwie 22% deklaruje poczucie wpływu kryzysu na ich sytuację. Nastroje są znacznie gorsze wśród osób korzystających z produktów inwestycyjnych. Aż 52% osób deklaruje, że odczuło kryzys.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 7-9 listopada 2008 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, 1023-osobowej losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski.
Dołącz do dyskusji: Polacy nie wierzą reklamom banków i instytucji finansowych