Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2014-01-31

A A A POLEĆ DRUKUJ

Dworzec w dobrych rękach

150x110
Dworzec Toruń Główny jest już oficjalnie w rękach miasta. 31 stycznia 2014 r. nastąpiło protokolarne przekazanie obiektu na rzecz Gminy Miasta Toruń. Toruński dworzec jest największym obiektem przekazanym dotąd samorządom przez PKP. Tymczasem prace projektowe przy rewitalizacji idą pełną parą. Dworzec zyska m.in. nowe poczekalnie, windy, schody ruchome, przejście podziemne, duży parking i hostel.

- To prawdziwie historyczna chwila, gdyż przejmujemy fragment historii miasta. Główny budynek dworca wybudowano dokładnie 140 lat temu. Przez ten czas pokolenia zarówno torunian, jak i osób odwiedzających Toruń widzą miasto przez pryzmat tego obiektu. Drugi jest nieco młodszy, z 1905 r. Czasu na rewitalizację mamy niedużo, niespełna dwa lata, a prace trzeba prowadzić tak, by obiekt zachował pełną wartość historyczną, ale wierzę, że się uda. Dziękuję za zaufanie. Przejmujemy na siebie nie tylko wartość historyczną, ale także techniczną i organizacyjną. Bez dworców kolej nie może funkcjonować. Przyjmujemy tę odpowiedzialność - mówił podczas przekazania nieruchomości prezydent Torunia Michał Zaleski.

- Gratuluje bardzo odważnej decyzji. Jest to jak dotąd największy dworzec w Polsce przekazywany przez PKP samorządom. A przekazaliśmy ich już 84. Ten jest najważniejszy, najpiękniejszy i historyczny. Miasto zyskuje piękny obiekt, a dworzec, który właśnie obchodzi 140 urodziny, też ma piękny prezent – powiedział Tomasz Czabański, Dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku.

Położony na lewym brzegu Wisły dworzec należał do PKP. W grudniu 2012 r. miasto wystąpiło do Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku z wnioskiem o nieodpłatne nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz praw z nim związanych. Wniosek został złożony w związku z przygotowaniem projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT – City” w realizacji zadania „Rewitalizacja obiektu dworcowego Toruń Główny - poprawa dostępności i zwiększenie atrakcyjności” oraz zadania „Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto integrującego linię średnicową oraz pozostały transport publiczny z Koleją Metropolitarną BiT- City”

PKP na to przystał. 30 grudnia 2013 r aktem notarialnym Gmina Miasta Toruń nabyła prawa użytkowania wieczystego nieruchomości. Nabycie przez gminę praw majątkowych do nieruchomości gruntowej zabudowanej nastąpiło nieodpłatnie, tj. w trybie art. 39 ust. 3 ustawy z 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” - na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonaniu zadań własnych gminy w dziedzinie transportu

Przejęcie objęło:
• budynek stacyjny dworca Toruń Główny – murowany, podpiwniczony, 2-kondygnacyjny, o pow. użytkowej 3.037,60 m2
• budynek KATS (Kolejowej Automatycznej Telekomunikacji Stacyjnej) – murowany, podpiwniczony, 2-kondygnacyjny, o pow. użytkowej 250,00 m2
• budynek szaletu publicznego – murowany, podpiwniczony, 1- kondygnacyjny, o pow. użytkowej 100,60 m2
• budynek administracyjny – murowany, podpiwniczony, 2- kondygnacyjny o pow. użytkowej 1.339,20 m2

Wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności budynków została określona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 4,13 mln zł netto, w tym wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego gruntu na kwotę 471 tys. zł.

Reszta, czyli wszystko, co jest związane z ruchem pociągów, pozostało w gestii PKP.
Na rewitalizacje dworca w kwietniu 2013 r. miasto ogłosiło przetarg. W końcu, po rozstrzygnięciu procedury odwoławczej, wybrano wykonawcę - firmę Fijałkowski z Torunia. Dworcowa odnowa będzie kosztowała 43,5 mln zł. W prawie 69% zostanie dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.

- Niestety, nie mieliśmy tyle szczęścia co inne miasta, w których rewitalizacja dworców jest finansowana w 100% ze środków zewnętrznych, ale cieszy, że udało się zdobyć unijne dofinansowanie – mówi prezydent Zaleski.

Wykonawca ma za zadanie zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji dworca wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego nad realizacją wykonywanych robót budowlanych. Obecnie trwa projektowanie. Projekt powinien być gotowy w lutym, a prace budowlane mają się zakończyć pod koniec lipca 2015 r.

Po rewitalizacji dworzec zyska nowe – przyjazne podróżnym - oblicze. Dworcowe budynki zostaną kompleksowo odnowione. W hallu kasy biletowe zostaną przesunięte w stronę obecnej poczekalni, a ta przeniesiona bliżej obecnych pomieszczeń restauracji. Dzięki temu powstanie miejsce pod funkcje komercyjne. Dostać się tam będzie można przejściem podziemnym, które zostanie poszerzone i przedłużone do ul. Podgórskiej. W podziemiach także będą się mogły mieścić niewielkie sklepiki i punkty usługowe. Do hallu wjeżdżać się będzie ruchomymi schodami lub windą dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Przebudowane zostaną również perony. Wszystkie będą zadaszone i wyposażone w tzw. azyle, czyli przeszkolone pomieszczenia, w których podróżni będą mogli czekać na pociąg.
Niepełnosprawni dostaną się na nie windami lub ruchomymi schodami. Na terenie dworca działał będzie hot spot, znajdą się także przewijaki dla niemowląt i powstanie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Dodatkowym ułatwieniem dla podróżnych będzie nowa, zintegrowana pętla komunikacji miejskiej z parkingiem, na którym podróżny będzie mógł zostawić auto i dalej jechać pociągiem.

- Po zakończeniu rewitalizacji dworzec przejdzie w ręce miejskiej spółki Urbitor, która będzie nim zarządzała i o niego dbała – zapowiada prezydent.




Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS