Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2014-11-20

A A A POLEĆ DRUKUJ

Informatyk – król miejskiej dżungli? Branża IT oczami pracownika

150x110

Powiedzieć dziś o informatyku, że pracuje jako programista, to nie powiedzieć nic. Pole manewru na rynku pracy jest ogromne, sam sektor z każdym dniem zdobywa zaś kolejne gałęzie biznesu. Drapieżna ekspansja, jaką przeżywa w ostatnich latach branża IT i związany z nią rynek zatrudnienia, każe zredefiniować pozycje łowcy i zdobyczy w układzie pracodawca-pracownik. Jak zostać królem polowania?

Krok pierwszy – namierzenie celu

Branża technologiczna to jeden z nielicznych rynków pracownika, a nie pracodawcy. Podczas gdy co roku notuje ona wzrost rzędu kilkunastu procent, liczba nowych absolwentów zwiększa się w analogicznym czasie jedynie o kilka punktów procentowych. W Polsce brakuje dziś ok. 50 tys. wykwalifikowanych programistów, w całej Unii Europejskiej – 275 tys., a przy zachowaniu obecnej dynamiki deficyt ten wyniesie za sześć lat okrągły milion. To pracodawca musi się więc porządnie napocić, aby zdobyć zdolne ręce do pracy. Co czyni go atrakcyjnym w oczach potencjalnego pracownika? Podczas gdy działy kadr i headhunterzy kontynuują wyścig zbrojeń i doskonalą swój rekrutacyjny arsenał, najwięcej zależy tak naprawdę od priorytetów samego kandydata. Praca informatyka oznacza zazwyczaj bardzo dobre zarobki, dlatego w grę wchodzi też szereg innych czynników, m.in. stałość zatrudnienia, prestiż i rozmiar firmy, obsługiwane branże, możliwość tworzenia czegoś innowacyjnego czy perspektywa rozwoju umiejętności. Ważna jest też atmosfera wewnątrz firmy – czy zatrudnieni ludzie to „gracze drużynowi”, czy mają wysokie kwalifikacje itd. Tutaj trzeba regularnie podnosić swoje kompetencje, a jednym z najlepszych sposobów na to jest obcowanie z najlepszymi.

Krok drugi – podtrzymanie zainteresowania

Dla firmy z branży IT pozyskanie zdolnych rąk do pracy to dopiero początek budowy silnego zespołu. Branża technologiczna charakteryzuje się wysoką w porównaniu z innymi profesjami rotacją pracowników – średni „cykl życia” w jednej firmie to około 30 miesięcy. Oczywiście odstępstwa w obie strony często się zdarzają i zależą – jak zwykle – od celu, jaki stawia sobie kandydat. Jeśli zależy mu jedynie na zdobyciu doświadczenia niezbędnego w świecie komercyjnego IT, z pracodawcą związuję się zazwyczaj na krócej, aby przygotować się do starań o ciekawsze, elastyczniejsze czy lepiej płatne zatrudnienie. Jeśli celuje on jednak w chęć długofalowej samorealizacji i rozwoju, zostaje on na dłużej. O tym decyduje najczęściej ilość furtek, jaka może pozostać dla niego otwarta w danej chwili. Dla wielu programistów równie ważnym czynnikiem, co pieniądze, jest bowiem ilość i rodzaj projektów, w których może uczestniczyć. Sam kontakt z nowymi technologiami w profesjonalnym otoczeniu stanowi atrakcję zwłaszcza dla młodych programistów, którzy dopiero co opuścili progi alma mater i wkraczają na rynek pracy. – Pieniądze oczywiście mają znaczenie, zwłaszcza kiedy pojawia się duży inwestor, który musi czymś zachęcić swoich przyszłych pracowników. Monotonne poprawianie błędów w kodzie, nawet jeśli bardzo dobrze płatne, może okazać się jednak mniej atrakcyjne od tworzenia nowych, innowacyjnych rozwiązań. Programiści, którzy przez lata obcują tylko z jednym językiem czy jedną technologią, zawężają swoje możliwości na rynku, który ceni m.in. wszechstronność – tłumaczy Ewelina Grądzka z firmy Mobica, która realizuje projekty informatyczne z dziedziny finansów, bankowości, motoryzacji czy urządzeń mobilnych.

Nieuchronne zbliżanie się zarobków rodzimych informatyków do standardów zachodnich oraz naturalna mobilność tej grupy zawodowej (nie tylko, jeśli chodzi o pracę w innych firmach, ale też za granicą) zmusza pracodawców do nieustannej walki o pracowników – także tych już zatrudnionych. To wyścig, w którym wygra ten, kto najlepiej dostosuje się do warunków gry.


dostarczył infoWire.pl




Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS