SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP chce kupić Showmax. „Były już pierwsze kontakty na poziomie zarządu”

Telewizja Polska jest zainteresowana zakupem serwisu Showmax, który z końcem stycznia 2019 roku ma zniknąć z Polski - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. - Były już pierwsze kontakty w tej sprawie - mówi nam Maciej Stanecki, członek zarządu TVP.

W środę Showmax ogłosił, że kończy działalność na polskim rynku i z końcem stycznia 2019 roku zniknie jego oferta serwisu VOD. W komunikacie platforma poinformowała, że decyzja jest związana z planami koncernu Naspers, który jest właścicielem Showmaxa. Zgodnie z nimi Naspers przeniósł Showmaxa do spółki MultiChoiceGroup. Planuje sprzedać jej udziały, wprowadzając ją na giełdę w Johannesburgu.

Ustalenia portalu Wirtualnemedia.pl o wycofaniu się Showmaxa z Polski potwierdziła Magdalena Marzec, PR managerka platformy w kraju. Zaznaczyła, że wynika to ze strategicznej decyzji koncernu Naspers o wycofaniu się z branży wideo w internecie.

- Pomimo dobrych wyników i popularności serwisu, dalszy rozwój Showmax Polska, jako jedynej firmy działającej w obszarze wideo poza Afryką, nie mieści się w ramach przyjętej strategii zarówno MCG, która koncentruje się na kontynencie afrykańskim, jak i Naspersa. Showmax Africa będzie nadal działać jako część MultiChoice Group, a zmiany nie dotyczą pozostałych inwestycji Naspersa w Polsce - podała spółka.

Dodano także, że firma „jest bardzo wdzięczna wszystkim partnerom, klientom i zespołowi Showmax, którzy wspierali ją od momentu powstania prawie dwa lata temu i przykro nam, że ta historia się już kończy”.

Rynek nie krył zdziwienia decyzją spółki, była także dużym zaskoczeniem dla partnerów biznesowych Showmaxa, czyli operatorów komórkowych. Serwis był dostępny dla użytkowników sieci Play (w ofercie abonamentowej Stan Nielimitowany w Play), bezpłatnie na okres 3-miesięcy, podobnie jak w T-Mobile.

Eksperci w rozmowie z Wirtualnemedia.pl również nie kryli zaskoczenia tą decyzją, choć przyznawali, że na rynku platform VOD jest bardzo duża konkurencja.

Wiceprezes TVP Maciej Stanecki stwierdził, że po wycofaniu się Showmaxa z naszego rynku powstanie „pewna wolna przestrzeń do zagospodarowania przez jego konkurentów, a trzeba mieć świadomość że walka w polskim segmencie VoD jest bardzo zażarta”.

Stanecki: TVP jest zainteresowana kupnem Showmaxa

W rozmowie z nami dzień po ogłoszeniu chęci sprzedaży Showmaxa przez jego właścicieli stwierdził, że „Telewizja Polska jest potencjalnie zainteresowana kupnem treści z tej platformy”.

- Jako członek zarządu mogę powiedzieć, że jesteśmy potencjalnie zainteresowani zakupem serwisu i licencji platformy Showmax. Byłoby to uzupełnieniem dla naszej mocno rozwijającej się platformy VOD TVP. Oczywiście ostateczną decyzję będziemy mogli podjąć po przeprowadzeniu wyceny i potwierdzeniu co do zawartości oferty. Z punktu widzenia TVP szczególnie interesujące są biblioteka praw oraz same serwisy - powiedział Wirtualnemedia.pl członek zarządu TVP, Maciej Stanecki. - TVP jest potencjalnie zainteresowana zakupem oraz utrzymaniem działania serwisu. Były już pierwsze kontakty na poziomie zarządu - podkreślił.

Na pytanie, ile według Staneckiego wart jest serwis oraz jego biblioteka filmów i seriali odpowiedział: - To kwestia do dyskusji. Trzeba przeprowadzić niezależną wycenę. Proces się jeszcze nie zaczął, na razie jest wyrażone zainteresowanie - podsumował.

Platforma Showmax posiada w bibliotece filmy i seriale dystrybuowane na licencji, również własnej produkcji. W swoich zasobach posiada takie tytuły jak „Ucho prezesa”, 5-odcinkowy serial kryminalny „Rojst” oraz wiele polskich filmów, takich jak „Ostatnia rodzina”, „Ksiądz”, „Konwój”, „Pitbull. Niebezpieczne kobiety”, „Pitbull. Ostatni pies”; czy seriale: „Kobiety mafii” czy „Mr. Robot”.

Od grudnia ub.r. do wiosny br. Showmax zrealizowała pierwszą serię „SNL Polska”, a w sierpniu i wrześniu br. udostępnił 5-odcinkowy serial kryminalny „Rojst”. Pod koniec października ruszył drugi sezon „SNL Polska” w okrojonej wersji - tylko ze skeczami „Weekend Update”.

Maciej Sojka, szef Showmaxa w Polsce powiedział nam, że nie komentuje sprawy i jedyne informacje, jakie może przekazać znalazły się już w oświadczeniu dla mediów.

W minionym roku obrotowym działająca w Polsce spółka Showmax CEE zanotowała 19,21 mln zł wpływów sprzedażowych oraz 1,4 mln zł zysku. Sprzedaż prawie w całości jest realizowana przez firmę za pośrednictwem jej holenderskiego właściciela.

Przedstawiciele Showmaxa zaznaczyli jednak, że wyniki tej firmy - ze względu na to, że działa w ramach globalnego koncernu - nie oddają działalności platformy w naszym kraju.

Wszystkie treści dostępne do 31 stycznia 2019

Użytkownicy nie muszą anulować subskrypcji i usuwać konta. Od 17 grudnia 2018 r. serwis Showmax nie będzie pobierał już opłaty miesięcznej za kolejne okresy rozliczeniowe.

Najpóźniej z końcem stycznia 2019 r. wszystkie subskrypcje wygasną.

Platforma Showmax pojawiła się w Polsce w połowie lutego ub.r. Miesięczny dostęp kosztuje 19,90 zł, przez pierwsze 14 dni można ją testować za darmo.

Rosnąca konkurencja w płatnym VoD

Obecnie najpopularniejszą płatną platformą VoD w Polsce jest sekcja Premium serwisu CDA.pl - w październiku zanotowała 3,11 mln użytkowników i 30,13 mln odsłon. Jest rozwijana od prawie trzech lat, miesięczny dostęp do niej kosztuje 19,90 zł.

Pod koniec listopada CDA podało, że oferta ma 155 tys. aktywnych subskrybentów, wobec 42 tys. na początku ub.r. i 100 tys. na początku br. W pierwszym trzech kwartałach br. firma, szykująca się do debiutu na rynku giełdowym NewConnect, osiągnęła wzrost przychodów ze sprzedaży o 51 proc. do 18,67 mln zł oraz 3,41 mln zł zysku netto (wobec 2,36 mln zł rok wcześniej).

Na początku 2016 roku w Polsce pojawił się Netflix. Serwis regularnie realizuje działania reklamowe, właśnie zaczął promocję z siecią Play. Dwa tygodnie temu udostępniono w nim pierwszy polski serial „1983”.

Z kolei wiosną br. HBO zaoferowało dostęp do swojej platformy HBO GO wszystkim internautom, a nie tylko klientom jej usługi telewizyjnej. W połowie października cenę miesięcznego abonamentu obniżono z 29,90 do 19,90 zł.

Swoje platformy VoD rozwijają też główni nadawcy telewizyjni. TVP udostępnia zrekonstruowane cyfrowo wersje dawnych seriali, a Grupa TVN w Playerze i Cyfrowy Polsat w Ipli powiększają liczbę stacji, które można oglądać na żywo. TVN przed rokiem zaczął współpracę w tym zakresie z nc+.

Coraz więcej kanałów można też oglądać odpłatnie na platformie WP Pilot należącej do Wirtualnej Polski (w lipcu br. pojawiły się tam stacje Kino Polska TV).

Dołącz do dyskusji: TVP chce kupić Showmax. „Były już pierwsze kontakty na poziomie zarządu”

717 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marek
Jak sie dostaje 800 baniek za nic i można być zupelnie oderwanym od rachunku ekonomicznego to się największe idiotyzmy gada. Chociaż Showmax nabity takimi tytułami jak Korona Królów, Studio YaYo czy żarty Pietrzaka to byłby zapewne hit.
0 0
odpowiedź
User
walter
to byłaby transakcja roku.
0 0
odpowiedź
User
Gie
Jak TVP kupi Showmaxa to SNL będą robić ci od Studia YaYo. :D
0 0
odpowiedź