Projekt „Wielkopolska musi wiedzieć” to kolejna inicjatywa zmierzająca do ciągłego podnoszenia jakości kształcenia w logistyce. Poprzez skojarzenie szkół oraz firm transportowych, spedycyjnych i logistycznych – zdefiniowano pożądany zakres wykształcenia kandydata do pracy w logistyce. Powstał portal internetowy – Logistyczna Platforma Badawcza. Przeprowadzone zostały również badania terenowe w szkołach i firmach, które miały na celu zdobycie wiadomości na temat kwalifikacji uczniów oraz oczekiwań pracodawców. Liczne diagnozy i analizy zaowocowały powstaniem pomocy dydaktycznych. Tematy z zakresu szeroko pojętej logistyki pojawiły się w planszach dydaktycznych, prezentacjach multimedialnych oraz krótkometrażowych filmach. Wszystkie pomoce dydaktyczne zostały zaprojektowane tak, aby ich funkcjonalność była możliwie najbardziej atrakcyjna i użyteczna w kontekście przekazywania najnowszych trendów ze świata logistyki.
„Dziś, po prawie dwóch latach ciężkiej pracy w projekcie, możemy z dumą stwierdzić, że w Wielkopolsce logistyków kształci się lepiej, bardziej praktycznie. Szkoły kształcące w zawodach: technik logistyk i technik spedytor mają pełną wiedzę o tym jakie kwalifikacje są niezbędne, aby firma logistyczna chciała zatrudnić ich absolwentów. Firmy logistyczne natomiast mają bliższy kontakt ze szkołami i pozyskują na praktyki i staże najlepszych uczniów. W szkołach znajdują się materiały dydaktyczne wzbogacające kształcenie logistyczne, takie jak: prezentacje multimedialne, plansze dydaktyczne i filmy z zakresu logistyki” – podsumował Wojciech Zalewski, rzecznik prasowy Wyższej Szkoły Logistyki
Projekt „Wielkopolska musi wiedzieć” zakończył się. Teraz Wyższa Szkoła Logistyki otwiera dostęp do efektów projektu przed szkołami z całego kraju. Jest ich sporo, bo WSL na co dzień współpracuje z blisko 250 szkołami.
„Dostęp do łatwego i darmowego narzędzia komunikowania się z wieloma przedsiębiorcami poprzez zamieszczanie ogłoszeń o poszukiwaniu miejsc na praktyki – to tylko niektóre korzyści dla szkół, chcących skorzystać z efektów projektu WMW. Dodatkowe zalety to możliwość konsultowania problemów i pomysłów nauczycieli z praktykami biznesu poprzez fora internetowe oraz dostęp do bezpłatnych pomocy dydaktycznych, efektów projektu.” – mówi Mateusz Michalski, koordynator ds. obsługi finansowej i administracyjnej projektu, pracownik Wyższej Szkoły Logistyki. „Przedsiębiorstwa otrzymują informacje ze szkół o liczbie absolwentów – techników logistyków i techników spedytorów, kierowanych corocznie na rynek pracy, mają możliwości przyjmowania uczniów na praktyki zawodowe i wpływania na ich stopień przygotowania zawodowego oraz szansę rekrutowania efektywniejszych pracowników spośród absolwentów tych szkół.” - dodaje Bartosz Osmola, koordynator ds. realizacji projektu WMW.
Wydaje się, że projekty takie jak ten to dziś jedyna recepta na dobrze wykształconego logistyka. Absolwenci szkół chcący pozyskać pracę w logistyce muszą posiadać kwalifikacje dopasowane do oczekiwań firm logistycznych. Kontakt tych dwóch grup podmiotów – firm i szkół – to jedyna droga do osiągnięcia tego celu.