Cztery spółki będą dążyć do opracowania wspólnej licencji na aktywne okulary 3D oparte na technologii BLUETOOTH® i podczerwieni.
Samsung Electronics, Panasonic Corporation, Sony Corporation oraz X6D Limited (XPAND 3D) nawiązały współpracę w celu opracowania nowego standardu technologicznego dla aktywnych okularów 3D do użytku domowego.
W ramach „Inicjatywy Okularów 3D Full HD”, firmy zamierzają współdziałać w celu opracowania i licencjonowania technologii aktywnych okularów 3D wykorzystywanych do użytku domowego, pracujących na falach radiowych (RF), w ujednoliconym standardzie dla producentów telewizorów oraz producenta okularów 3D Xpand.
Standaryzacja obejmie również protokoły komunikacji aktywnych okularów 3D z urządzeniami wyświetlającymi obraz 3D za pośrednictwem podczerwieni (IR), poczynając od protokołów opracowanych wspólnie przez Panasonic i XPAND 3D*, po autorskie protokoły firm Samsung i Sony.
Dzięki podjętej współpracy spółki zamierzają wprowadzić na rynek aktywne okulary 3D i zaprezentować je jak najszerszej grupie odbiorców. Okulary wykorzystujące technologię aktywnego 3D umożliwiają wyświetlanie trójwymiarowego obrazu w jakości Full HD w każdym oku, a także oferują większą swobodę ruchu dzięki technologii Bluetooth®.
Licencja na „Inicjatywę Okularów 3D Full HD” wydana zostanie we wrześniu 2011 r. Wtedy to rozpocznie się proces opracowywania nowych, ustandaryzowanych aktywnych okularów 3D. Uniwersalne okulary obsługujące nowe protokoły IR/RF pojawią się na rynku w 2012 r. i będą kompatybilne z telewizorami 3D dostępnymi na rynku od 2011 roku.
„Technologia aktywnego 3D jest najczęściej wybierana przez konsumentów. Według NPD Group w pierwszej połowie bieżącego roku ok. 96% udziału w amerykańskim rynku stanowiły telewizory 3D wykorzystujące aktywną technologię. Współpraca producentów pomoże klientom jeszcze lepiej zrozumieć na czym polega aktywne 3D. ” - powiedział wiceprezes Jurack Chae z zespołu badawczo-rozwojowego działu Visual Display Business firmy Samsung Electronics.
„Panasonic już od jakiegoś czasu pracował nad standaryzacją technologii okularów 3D. W marcu ogłosiliśmy z XPAND wspólne licencjonowanie protokołów komunikacji w podczerwieni, co wsparło jeszcze kilka uczestniczących w projekcie spółek. Bardzo nas cieszy, że ogłoszona współpraca uwzględni w nowych dążeniach do standaryzacji nasze wcześniejsze koncepcje.” powiedział Masayuki Kozuka, dyrektor generalny Biura ds. Współpracy dot. Mediów i Treści Działu Badawczo-Rozwojowego Panasonic Corporation. „Mamy nadzieję, że szersza współpraca w ramach niniejszej inicjatywy standaryzacji technologii 3D stanowić będzie znaczący wkład w przyspieszenie rozwoju produktów 3D”.
„Dzięki tej współpracy możemy zmierzyć się z najważniejszymi problemami branżowymi. Uważamy, że technologia aktywnego 3D jest najbardziej odpowiednią metodą na dostarczanie obrazu Full HD w rozdzielczości 1080p na każde oko. Uzyskujemy w ten sposób najbardziej pożądane wrażenie 3D.” powiedział Jun Yonemitsu, wicedyrektor generalny Działu Rozwoju Technologii Rozrywki Domowej z Sony Corporation.
„Inicjatywa ta wzmacnia zaangażowanie branży elektroniki użytkowej w dostarczanie obrazu 3D najwyższej jakości. Dzięki niej zapewnimy odbiorcom zaawansowane rozwiązania zarówno w technologii radiowej, jak i podczerwonej”. powiedziała Maria Costeira, dyrektor generalny XPAND 3D.
Grupa Bluetooth SIG wspiera dążenie branży do standaryzacji okularów 3D, by działały one w oparciu o technologię Bluetooth.
„Zrozumiałe jest, że technologia Bluetooth będzie kluczowym elementem tego rozwiązania, zarówno z punktu widzenia jej wszechobecności, jak i oferowanej przez nią wygody. Technologia Bluetooth w salonie sprawdzi się zarówno w okularach 3D, systemach dźwięku stereo surround, pilotach, jak i w najważniejszym elemencie — telewizorze” powiedział dr Michael Foley, dyrektor wykonawczy Bluetooth SIG.
*Protokoły opracowane wspólnie przez Panasonic i XPAND: zaprezentowane w marcu 2011 r. , obsługiwane przez osiem uczestniczących w projekcie spółek: Changhong Electric Co., Ltd., FUNAI Electric Co., Ltd., Hisense Electric Co., Ltd., Hitachi Consumer Electronics Co., Ltd., Mitsubishi Electric Corporation, Seiko Epson Corporation, SIM2 Multimedia S.p.A. oraz ViewSonic Corporation.
O technologii bezprzewodowej Bluetooth®
Technologia bezprzewodowa Bluetooth jest globalnym standardem komunikacji bezprzewodowej umożliwiającym prostą łączność dla wielu typów urządzeń elektronicznych. Wersja Bluetooth 4.0 oferująca technologię oszczędzania energii udostępnia nowe zastosowania w branży telefonów komórkowych, elektroniki użytkowej, w branży komputerowej, motoryzacyjnej, zdrowia i kondycji, sportowej oraz w branży domów inteligentnych. Rocznie sprzedawane są blisko dwa miliardy urządzeń wykorzystujących technologię Bluetooth, więc jest ona jedynym sprawdzonym rozwiązaniem komunikacji bezprzewodowej dla projektantów, producentów sprzętu i konsumentów z całego świata. Popierana przez wiodące spółki w branży, grupa Bluetooth SIG umożliwia ponad 14.500 spółek członkowskich współpracę, rozwijanie i zarządzanie technologią bezprzewodową Bluetooth. Więcej informacji znaleźć można pod adresem www.bluetooth.com. Technologia bezprzewodowa Bluetooth: Łatwo. Bezpiecznie. Wszędzie.
O firmie Samsung Electronics Co., Ltd
Samsung Electronics Co., Ltd. jest światowym liderem w branży półprzewodników, telekomunikacji, cyfrowych nośników informacji oraz rozwiązań integrujących technologie cyfrowe. W 2010 roku skonsolidowana sprzedaż firmy wyniosła 135,8 miliarda USD. Samsung zatrudnia około 190 500 osób z 68 krajów, którzy pracują w 206 biurach. Firma posiada dziewięć niezależnych działów: Visual Display, Mobile Communications, Telecommunication Systems, Digital Appliances, IT Solutions, Digital Imaging, Memory, System LSI oraz LCD. Samsung Electronics, uznawany za jedną z najszybciej rozwijających się światowych marek, jest wiodącym producentem telewizorów cyfrowych, układów pamięci, telefonów komórkowych oraz wyświetlaczy TFT LCD. Więcej informacji na stronie www.samsung.pl.
O firmie Panasonic
Panasonic Corporation jest światowym liderem w rozwijaniu i produkcji elektroniki zaspokajającej szeroką gamę potrzeb konsumentów, biznesu i przemysłu. Firma z siedzibą w Osace, w zakończonym 31 marca 2011 roku finansowym, zanotowała sprzedaż netto w wysokości 8,69 bilionów jenów (105 miliardów dolarów). Akcje firmy notowane są na giełdach w Tokio, Osace, Nagoyi oraz w Nowym Jorku (symbol NYSE: PC). Więcej informacji o firmie i marce Panasonic znajduje się pod adresem http://panasonic.net/ lub http://panasonic.pl/
O firmie Sony
Firma Sony jest wiodącym producentem urządzeń audio, wideo, komunikacyjnych, komputerowych oraz gier wideo przeznaczonych na rynki konsumenckie i profesjonalne. Szeroka oferta rozrywkowa związana z urządzeniami elektronicznymi zapewnia firmie pozycję światowego lidera w dziedzinie elektroniki i rozrywki. Na koniec roku podatkowego przypadający na 31 marca 2011 firma Sony wykazała skonsolidowaną roczną sprzedaż na poziomie 87 mld dolarów. Główna strona internetowa firmy Sony: http://www.sony.net/
O firmie XPAND
Jako światowy lider w dziedzinie zastosowań technologii 3D dla domu, biznesu, edukacji, kin, wojska i służby zdrowia firma XPAND 3D jest zaangażowana w rozwój najnowocześniejszych technologii zapewniających konsumentom, przedsiębiorstwom, nauczycielom i lekarzom kompleksowe korzyści związane ze stereoskopowym obrazem 3D. XPAND 3D oferuje okulary na skali liniowej od najbardziej zaawansowanych i rozbudowanych do zastosowań chirurgicznych, szkoleniowych i obsługi kina domowego po bardziej uproszczone i tańsze okulary dla kin i rynku masowego. X6D Limited to globalne przedsiębiorstwo, którego produkty i usługi sprzedawane są pod marką XPAND. Technologia XPAND 3D wykorzystywana jest przez ponad 4.500 kin w ponad 50 krajach i jest najlepszym rozwiązaniem 3D do zastosowań postprodukcyjnych, edukacyjnych i profesjonalnych. XPAND projektuje, produkuje i sprzedaje szereg rozwiązań 3D dla elektroniki użytkowej, które napędzają rewolucję 3D.