Nowe Volvo S60 zostało wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, zwiększających bezpieczeństwo. Wśród nich znalazł się najnowszy system wykrywania pieszego z pełnym automatycznym hamowaniem – Pedestrian Detection. To pierwszy samochód na świecie, który w takim stopniu chroni pieszych.
W wyniku coraz bardziej intensywnego ruchu drogowego codziennie dochodzi do wypadków z udziałem pieszych. W Europie ponad 14 % ofiar śmiertelnych wszystkich wypadków to właśnie piesi.
Firma Volvo zawsze była liderem w dziedzinie ochrony osób podróżujących samochodem. W ostatnich latach udało nam się wprowadzić przełomowe rozwiązania techniczne, dzięki którym kierowcy są w stanie znacznie ograniczyć skutki zderzenia z innymi pojazdami. Obecnie poszliśmy krok na przód. Opracowaliśmy system, który zadba o najbardziej bezbronnych użytkowników dróg – pieszych. Jesteśmy pierwszą marką motoryzacyjną na świecie, która oferuje takie rozwiązana – powiedział Thomas Broberg, starszy doradca ds. bezpieczeństwa w Volvo Car Corporation.
Nowatorska technologia – Pedestrian Detection
Pedestrian Detection, czyli system wykrywania pieszego z automatycznym hamowaniem obejmuje radar (umieszczony z kracie wlotu powietrza), kamerę umieszczoną i zintegrowaną z wewnętrznym lusterkiem wstecznym oraz specjalny komputer sterujący (centralną jednostkę sterująca układem). Zadaniem radaru jest wykrywanie i pomiar odległości zbliżającego się obiektu. Z kolei kamera określa rodzaj obiektu, a komputer wylicza możliwość zaistnienie kolizji i odpowiednio reaguje.
System w pierwszej kolejności ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i pulsującym światłem odbitym od górnej części przedniej szyby. Jeśli kierowca nie zareaguje na te ostrzeżenia, a według oceny systemu zderzenie będzie nieuniknione, włączone zostaną z pełną mocą hamulce samochodu.
Pedestrian Detection pozwala uniknąć zderzenie z pieszym przy prędkości do 35 km/h. Przy wyższych prędkościach system wciąż pracuje przy czym koncentruje się na możliwie jak największym zmniejszeniu prędkości samochodu przed zderzeniem. Prędkość samochodu może zostać zredukowana nawet o 35 km/h. System wykrywa osoby o wzroście powyżej 80 cm wzrostu, czyli uwzględnia także obecność na drodze dzieci. Staraliśmy się aby Pedestrian Detection potrafiło wykryć także dzieci. Wiele z potrąconych pieszych to właśnie dzieci, które przez nieuwagę wchodzą na jezdnię – dodał Broberg.
Nad technologią Pedestrian Detection Volvo Car Corporation pracowało przez 5 lat. Na całym świecie wykorzystano różne samochody testowe, które uwzględniały wszystkie możliwe warianty zachowań w ruchu drogowym, warunki jezdne i klimatyczne. W sumie auta testowe Volvo pokonały ponad pół miliona kilometrów i „przeszkoliły” system w rozpoznawaniu wzorców poruszania się pieszych oraz ich wygląd w różnych krajach i kulturach całego świata.
System Pedestrian Detection jest połączony z układem ACC (ang. Adaptive Cruise Control), który utrzymuje określoną odległość od samochodu jadącego przed nim. Oba systemy są wyposażeniem opcjonalnym.
Układ City Safety oraz ROPS - standardowym wyposażeniem nowego S60
Nowe Volvo S60 posiada w podstawowej wersji wyposażenia układ City Safety, znany z modelu XC60. System pozwala ograniczyć lub całkowicie wyeliminować kolizje w ruchu miejskim. Ponadto, nowe Volvo zostanie wyposażone w system ochrony na wypadek przewrócenia samochodu – ROPS (ang. Rollover Protection System). System wykorzystuje zaawansowaną technologię czujników. W momencie przewrócenia samochodu napinacze usztywniają pasy bezpieczeństwa i uruchamiają kurtynę powietrzną. Razem z klatką bezpieczeństwa elementy te ograniczają ryzyko wystąpienia obrażeń zapiętych pasami pasażerów w tego typu sytuacjach.
Systemy bezpieczeństwa chroniące pasażerów podczas kolizji
Poza systemami bezpieczeństwa czynnego, nowe Volvo S60 zostało wyposażone w nowe oraz zmodernizowane systemy bezpieczeństwa biernego. W samochodzie znajdzie się technologia regulująca działanie poduszek powietrznych oraz napięcie pasów bezpieczeństwa w zależności od siły zderzenia – PRS (ang. Pre-prepared Restraints). Dodatkowo model jest wyposażony w system ochrony przed uderzeniem bocznym - SIPS (ang. Side Impact Protection System), boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne oraz jeden z najskuteczniejszych na rynku systemów ograniczających ryzyko obrażeń szyi w przypadku uderzeń tylnych WHIPS.
Opcjonalne systemy bezpieczeństwa
Nowe Volvo S60 może zostać wyposażone także w szereg dodatkowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego. Pośród nich znajdziemy:
- System ostrzegania kierowcy – DAC (ang. Driver Alert Control), który monitoruje jazdę samochodu wzdłuż znaczników pasa i ostrzega kierowcę, jeśli tor jazdy zmieni się w sposób przypadkowy lub niekontrolowany.
- System informowania o martwym punkcie – BLIS (ang. Blind Spot Information System) – pomaga wykrywać obecność pojazdów znajdujących się w tzw. martwym punkcie po obu stronach samochodu. W przypadku niebezpieczeństwa zapala się światełko ostrzegawcze znajdujące się obok bocznego lusterka.
- Aktywne Bi-ksenonowe reflektory – dają możliwe najlepsze oświetlenie w przypadku jazdy po krętych drogach, poprzez „doświetlanie” pobocza.
- Ostrzeganie o zjeździe z pasa jezdni – LDW (ang. Lane Departure Warning) – ostrzega kierowcę jeśli przekroczy znacznik pasa bez włączenia kierunkowskazu.
Najbezpieczniejsze Volvo w historii
Żaden wcześniejszy model Volvo nie był wyposażony w taka zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Nowe Volvo S60 idealnie wpisuje się w naszą misję, którą jest tworzenie najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Stanowi także kolejny krok w kierunku realizacji do 2020 roku wizji świata bez kolizji. Naszą ambicją jest, aby wyeliminować wypadki śmiertelne i poważne obrażenia z udziałem nowych samochodów Volvo – podsumował Thomas Broberg.