Sprzedaż internetowa przeżywa swój renesans, a pandemia koronawirusa tylko przyspieszyła ten konsumencki trend. Czy przekonani coraz bardziej do e-handlu Polacy zaczną kupować stolarkę przez internet?
Boom na zakupy online
E-commerce w czasie lockdownu przeżywał prawdziwy boom. Według danych GUS w pierwszych czterech miesiącach udział sprzedaży internetowej w handlu był niemal dwukrotnie wyższy niż w 2019 r. I choć dane za czerwiec pokazują, że szaleństwo e-zakupów nieco zelżało, eksperci twierdzą, że e-commerce w dobie pandemii odgrywa kluczową rolę. Luke Gowland z GlobalData twierdzi wręcz, że największymi beneficjentami są tutaj detaliści online, a pandemia będzie miała pozytywny wpływ na sektor e-commerce w dłuższej perspektywie czasowej.
Jak wygląda obraz polskiego e-handlu? Według najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2020”, przygotowanego przez Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej aż 72 proc. internautów kupuje w polskich e-sklepach. Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce mamy 28,2 mln internautów, można szacować, że ok. 20,2 mln rodaków to aktywni klienci e-sklepó. „Kupujący online to – w porównaniu z niekupującymi – nieco częściej osoby młodsze (do 34 roku życia), z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego” - czytamy w raporcie. Młodzi, świadomi i dobrze zarabiający – to wymarzona grupa klientów dla branży stolarki. Czy zatem sprzedaż okien i drzwi przez internet ma przed sobą świetlaną przyszłość?
Najwięksi inwestują w e-commerce
Austriacki koncern IFN (właściciel m.in. marki Internorm) to jeden z wiodących europejskich graczy w branży stolarki. Grupa przejęła właśnie pakiet większościowy duńskiej firmy Skanva Group, która zajmuje się sprzedażą online stolarki w Danii, Norwegii i Islandii. Obroty Grupy Skanva w 2019 r. wyniosły 11 mln euro. W 2020 roku firma spodziewa się obrotów na poziomie ok. 15 mln euro, co oznaczałoby wzrost o ponad 35 proc. Jak mówią przedstawiciele IFN, na rynkach Europy Północnej sprzedaż internetowa ma już od dawna ugruntowaną pozycję i teraz chcą zdobyć ważne know-how dla innych firm z grupy. To dowód na to, że najwięksi gracze na rynku chcą inwestować w e-commerce.
Sprzedaż stolarki online rośnie
W Polsce dobrym przykładem na to, że e-commerce się dobrze rozwija, jest polska firma Debesto. To dystrybutor stolarki z Oleśnicy, który specjalizuje się w sprzedaży internetowej i w minionym półroczu miał rekordowe wyniki handlowe. Najgorszy w pierwszym półroczu okazał się marzec. To czas, gdy wiele firm było zaskoczonych sytuacją, na rynku panowała duża niepewność. Ale już kolejne miesiące – kwiecień, maj i czerwiec – były już bardzo dobre. Debesto ocenia, że jeżeli w II połowie roku popyt na stolarkę utrzyma się na tym poziomie, co w pierwszych sześciu miesiącach, to firma może spodziewać się wzrostu przychodów o 20 proc. w skali roku. Kolejny przykład to grupa Inwido, która zakończyła pierwsze półrocze 2020 r. imponującym wzrostem sprzedaży w e-commerce, który wyniósł aż 44 proc. Sprzedaż internetowa to już 13 proc. ogólnej sprzedaży grupy.
Pozostałe wiadomości z branży:
Jak wyglądał eksport polskiej stolarki w kwietniu, czyli w okresie, w którym najwięcej państw wprowadzało lockdown? Oto odpowiedź
Technoform skupia się na rozwiązaniach do izolacji termicznej krawędzi szyby zespolonej. Ostatni rok dla tej firmy był w Polsce czasem nieustającego rozwoju, intensywnych inwestycji. Więcej…
Jedną z zalet stosowania maszyn i urządzeń przy produkcji i montażu stolarki, o czym rzadko się wspomina, jest poprawa warunków pracy. Tego typu rozwiązań jest dla branży coraz więcej. Szczegóły…
Przy letnich upałach popularne stały się systemy osłonowe. Ciekawym rozwiązaniem są łamacze światła - to detale architektoniczne służące rozproszeniu promieni słonecznych padających na okno lub szklaną elewację. W ten sposób chronią wnętrza przed przegrzewaniem. Szczegóły…
Style loftowy i "Urban Jungle" bardzo się od siebie różnią, ale według projektantów wnętrz można je umiejętnie połączyć. Wszystko za sprawą dobrze dobranych drzwi. Więcej…
Forum Branżowe
press box