Większość z nas wie, że styropian jest bardzo dobrym materiałem izolacyjnym, wykorzystywanym przede wszystkim do ocieplenia domów. Jednak poza tym zastosowaniem, płyt styropianowych używa się też w innych celach, z których wiele osób nie zdaje sobie sprawy - na przykład w budownictwie drogowym. To materiał, który sprawdza się jako lekka izolacja chroniąca przed zbyt dużym obciążeniem konstrukcji. Czy istnieją specjalne styropiany, dedykowane konstrukcjom drogowym, a może używany jest dokładnie ten sam materiał, którym możemy ocieplić np. nasz dach?
Głównym zadaniem styropianu w budownictwie drogowym jest zmniejszenie nacisku na podłoże, a dodatkowy, bardzo istotny atut to ochrona dróg przed przemarzaniem. Płyty styropianowe wykorzystywane w tego typu miejscach są oczywiście odpowiednio dostosowane do takich zadań. Na przykład te z serii DP CS PRO 200 marki Styropmin charakteryzuje wytrzymałość na obciążenia użytkowe do 6,0 t/m2, co ma bardzo duże znaczenie w budownictwie drogowym.
Możliwości zastosowania styropianu w konstrukcjach drogowych jest jednak znacznie więcej. Sprawdza się on bardzo dobrze w każdej sytuacji, kiedy podłoże i fundamenty nie mogą być już bardziej obciążone – materiał ten jest około sto razy lżejszy od gruntu, dlatego jest idealny do tego celu. Konieczność odciążenia może występować kiedy mamy do czynienia z bliskim sąsiedztwem istniejących wcześniej obiektów, z bardzo słabym podłożem, takim jak muły czy torfy lub w przypadku nasypów przemieszczających się, np. osuwisk. Styropian często wykorzystywany jest także przy budowie mostów, między innymi do zapełniania przestrzeni nad sklepieniem mostów łukowych. Stosowany jest również do izolacji termicznej konstrukcji drogowych lub przy wytwarzaniu specjalnych warstw mrozochronnych, np. w połączeniu z betonem lub w mieszankach żywicowo‑gruntowo-styropianowych. To nieoceniony materiał, który w wielu sytuacjach pozwala ograniczyć awarie… czyli zaoszczędzić czas i pieniądze! Co więcej, styropian nie powoduje zanieczyszczenia wód gruntowych czy innych elementów środowiska naturalnego. Jest materiałem samogasnącym, a więc nawet przy kontakcie z ogniem nie jest w stanie podtrzymywać płomienia. Styropian charakteryzuje także stosunkowo duża odporność na działanie większości związków chemicznych. Ulega uszkodzeniu przede wszystkim w przypadku kontaktu z rozpuszczalnikami, dlatego stosuje się specjalne osłony (najczęściej z folii), mające chronić go przed niepożądanym wpływem takich substancji.
„Poza swoją bardzo niewielką wagą, styropian ma też inne zalety, które decydują o tak szerokich możliwościach wykorzystania go przy konstrukcji dróg. Jest to materiał niezwykle trwały – nie zmienia kształtu i objętości. Styropian jest także odporny na działanie pleśni i grzybów nawet przy długotrwałym przebywaniu w środowisku wilgotnym. Warto pamiętać, że musi być on jednak odpowiednio dobrany, aby spełnić wysokie wymagania szczególnie w tak wymagających budowach jak drogi czy mosty - na przykład płyty DP CS PRO 200 z oferty Styropmin są dedykowane właśnie takim konstrukcjom.” – mówi Dariusz Pruszkowski, ekspert techniczny w firmie Styropmin.