SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Empik w ponad połowie internetowy, ale otwiera kolejne salony. Strata wskutek droższego długu

W ub.r. grupa Empik zwiększyła przychody o 15,5 proc. do 2,45 mld zł, z czego już ponad połowę wypracowano w internecie. Zatrudnienie etatowe w firmie wzrosło do 2,9 tys. pracowników, a jej strata netto w wysokości 14,2 mln zł to głównie skutek wyższych kosztów obsługi zadłużenia sięgającego 0,5 mld zł.

W segmencie detalicznym przychody grupy Empik poszły w górę z 1,85 do 2,16 mld zł, a koszt sprzedanych towarów i materiałów - z 1,22 do 1,41 mld zł. Zysk EBITDA zwiększył się ze 176,91 do 185,83 mln zł, a strata przed opodatkowaniem pogłębiła z 932 tys. do 29,18 mln zł.

Po stronie kosztowej najmocniej wzrosły wydatki na pracowników (z 232,52 do 332,32 mln zł), na marketing (z 60,97 do 77,5 mln zł) i koszty finansowe (z 30,4 do 55,08 mln zł).

Empik rośnie w salonach stacjonarnych i e-commerce

Do grupy Empik należy obecnie ponad 340 salonów stacjonarnych (na koniec ub.r. było ich 343), a w ub.r. otworzono 20 nowych placówek Empik (głównie w parkach handlowych, w mniejszych miastach) i pięć pod szyldem Papiernik by Empik.

- Format ten odnotował wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży we wszystkich kategoriach i z sukcesem rozwija swój zasięg. W 2023 spółka planuje dalej przyśpieszyć ekspansję otwierając około 25-30 nowych lokalizacji Empik i Papiernik by Empik, w tym lokalizacji ulicznych w formacie convenience - podano w sprawozdaniu firmy.

Natomiast udział sprzedaży internetowej przekroczył 50 proc. łącznych przychodów firmy. Na platformie e-commerce część marketplace’owa EmpikPlace, w której produkty oferują zewnętrzni sprzedawcy, odpowiadała już za 26 proc. całkowitej wartości sprzedaży (GMV). Do platformy dołączyło 2,2 tys. nowych sprzedawców.

- Koncentrowaliśmy się mocno na doświadczeniu sprzedawcy oraz optymalizacji procesów ich pozyskiwania i wdrażania. Pracowaliśmy także dalej nad rozwojem komercyjnych możliwości współpracy ze sprzedawcami i markami - wylicza Karol Ignatowicz, członek zarządu Empiku odpowiadający m.in. za e-commerce i łańcuchy dostaw.

Firma podkreśla, że już prawie 70 proc. wszystkich zakupów na Empik.com jest odbieranych w jej salonach sprzedażowych. - Kontynuowaliśmy również inwestycje w technologiczny rozwój i dalsze usprawnienia platformy Empik.com. Do kluczowych inicjatyw minionego roku należy zaliczyć m.in. nowe podejście do pricingu i rekomendacji w ramach marketing automation oraz kontynuację przejścia na nową architekturę mikro-serwisową. Bardzo duży nacisk został także położony na optymalizację i podniesienie efektywności działań performance marketingowych - dodaje Karol Ignatowicz.

Portfolio internetowe grupy Empik uzupełniają mniejsze platformy. Z aplikacji subskrypcyjnej Empik Go pod koniec ub.r. korzystało 330 tys. osób miesięcznie, platforma biletowa Going. Zwiększyła sprzedaż o 127 proc., a spółka e-Muzyka o 67 proc.

Grupa Wydawnicza Foksal zyskowniejsza

Pion detaliczny grupy Empik, obejmujący dystrybutora książkowego Platon i prasowego Pol Perfect, zanotował wzrost przychodów z 228,47 do 246,47 mln zł i zysku EBITDA z 17,3 do 21,45 mln zł.

Natomiast działalność wydawnicza firmy, na którą składa się przede wszystkim Grupa Wydawnicza Foksal, przy wzroście wpływów z 40,85 do 42,69 mln zł zwiększyła zysk EBITDA z 9,92 do 14,18 mln zł i zysk brutto z 8,47 do 12,34 mln zł.

1,1 tys. pracowników więcej

Wydatki grupy Empik na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze poszły w górę z 269,28 do 370,95 mln zł. W ub.r. firma zatrudniała średnio 2 904 pracowników etatowych, prawie 1,1 tys. więcej niż przed rokiem (1 807).

Znacząco wzrosły też jej koszty amortyzacji (ze 152,8 do 166,93 mln zł) oraz wydatki na najem i utrzymanie pomieszczeń (z 49,03 do 62,14 mln zł).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Na poziomie EBITDA zysk grupy Empik wzrósł z 215,92 do 221,46 mln zł, a na poziomie operacyjnym zmalał z 63,12 do 54,52 mln zł. Pozostałe wpływy operacyjny skurczyły się z 53,47 do 7,92 mln zł, głównie dlatego że w 2021 roku firma uzyskała umorzenie 33,28 mln zł z pożyczki w ramach pocovidowej tarczy finansowej oraz odwróciła odpis w kwocie 11,79 mln zł.

- W 2022 roku wyniki finansowe wszystkich spółek z Grupy uległy znaczącej poprawie. Zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost przychodów, mimo wymagającej sytuacji na rynku i szeregu niekorzystnych czynników, wywołanych m.in. wybuchem wojny w Ukrainie, inflacją i wzrostami cen energii. Mimo spowolnienia popytu w lutym i marcu 2022 roku, w kolejnych miesiącach wróciliśmy na ścieżkę szybkiego wzrostu i kontynuowaliśmy zaplanowane inwestycje. Omnichannel w wydaniu Empiku zapewnia nam stabilność mimo rynkowych zawirowań i otwiera drzwi na kolejne możliwości rozwoju - podkreśla Ewa Szmidt-Belcarz, prezeska grupy Empik.

Strata przez wyższe odsetki

Rentowność brutto i netto grupy Empik mocno osłabił wzrost kosztów finansowych z 39,81 do 66,4 mln zł. Wydatki na odsetki od leasingu poszły w górę z 24,15 do 36,44 mln zł, na odsetki bankowe - z 632 tys. do 2,83 mln zł, a koszty różnic kursowych sięgnęły 10,53 mln zł (przed rokiem były zerowe).

Suma kredytów, pożyczek i leasingów do spłaty zmalała w ub.r. z 827,22 do 759,06 mln zł, z czego w części krótkoterminowej (do spłaty w br.) - ze 179,85 do 129,59 mln zł. Natomiast zadłużenie netto spadło z 577,12 do 494,55 mln zł.

Na koniec ub.r. firma miała 264,5 mln zł na rachunkach i w ekwiwalentach, wobec 250,1 mln zł rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Empik w ponad połowie internetowy, ale otwiera kolejne salony. Strata wskutek droższego długu

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
wqwqw
W salonach goowno jest. Funkcjonują raczej na zasadach punktów odbioru
20 7
odpowiedź
User
Dziewczynka z zapałkami
Czarny pisak kosztuje u nich prawie 10 zł - mają tylko drogie artykuły papiernicze z Niemiec bo wtedy marzą jest wysoka
20 5
odpowiedź
User
kd
Chyba cienko im idzie z tym handlem w sieci. Zamówiłem kilka rzeczy niby dostępnych w 24h i dostawa ma byc za tydzień.
13 5
odpowiedź