Jak wygląda cyfrowa transformacja w mediach? "Klasyczne media muszą iść z duchem czasu"
O tym jak działają dziś media takie prasa, radio i telewizja, gdy rozwija się internet dyskutowali goście debaty „Cyfrowa transformacja - wyzwania i możliwości” podczas konferencji “Brand new(s) Media, Technologie, Marketing i PR”. W trakcie dyskusji poruszono też wątek relacji lokalnych mediów z big-techami, jak i kwestię rozwoju sztucznej inteligencji, która coraz częściej jest wykorzystywana przez media.
Gośćmi panelu prowadzonego przez Patryka Pallusa, redaktora naczelnego Wirtualnemedia.pl, byli Maciej Maciejowski, prezes zarządu Gremi Media, Paweł Majcher, redaktor naczelny Polskiego Radia, Zenon Nowak, prezes zarządu Polska Press, Edyta Sadowska, prezes zarządu i dyrektor generalna Canal+ Polska oraz Krzysztof Stanowski, dziennikarz, założyciel Kanału Zero.
Tradycyjne media - praso, radio i telewizja - od lat przechodzą transformację cyfrową, wdrażając nowe technologie i rozwijając projekty internetowe. Jednocześnie nie rezygnują całkowicie z dotychczasowych form przekazu.
- Ja bym nie wieścił końca druku. On będzie się zmieniał. Pytanie oczywiście, czy będą dzienniki czy będą magazyny, tygodniki. Natomiast prasa i papier jest bardzo ważny. Widzę nawet w rozmowach i z ludźmi i z klientami, że bycie w prasie jest niezwykle ważne. Dużo ważniejsze niż ja bym sobie to nawet wyobrażał. To jest trochę jak notarialne poświadczenie tego co robimy. Na stronach Gremi Media w miesiącach wyborczych było 7 milionów realnych użytkowników, w miesiącach niewyborczych 5,5-6 milionów ludzi. To ogromna liczba ludzi, ale mimo wszystko nadal te kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy drukowanego dziennika, które sprzedajemy, ma ogromną wartość – mówił Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media.
Wydawcy zagraniczni często już określili, kiedy tytuły drukowane przestaną się ukazywać. Jak mówił Maciejowski, w Gremi Media nie ma takich założeń.
- Nie mamy daty, godziny zero, kiedy dzienniki przestaną się ukazywać. Były takie prognozy, że prasa zniknie w 2020, 2022 roku. My ciągle patrzymy przez pryzmat rentowności. I ciągle przy spadającej sprzedaży i ograniczonej liczbie punktów sprzedaży, nasze tytuły są rentowne – stwierdził Zenon Nowak, prezes zarządu Polska Press, która wydaje 20 regionalnych dzienników. Zwrócił jednak uwagę, że częstotliwość wydawania tytułów będzie się zmniejszała.
- Radio linearne zawsze będzie funkcjonowało ze względów bezpieczeństwa i sytuacji kryzysowych - mówił Paweł Majcher, redaktor naczelny Polskiego Radia. Podał przykład powodzi, która nawiedziła Polską jesienią tego roku. - Na ziemi kłodzkiej przestał działać internet, ludzie byli pozbawieni jakiejkolwiek łączności. Zanim przejechały starlinki i można było włączyć internet to radio komunikowało się z obywatelami - mówił Paweł Majcher.
Szef Polskiego Radia podkreślił, że publiczny nadawca przechodzi obecnie transformację cyfrową, a wręcz rewolucję. - Staramy się dotrzeć z kontentem, który produkujemy w Polskim Radiu wszelakimi sposobami, nie tylko przez radio linearne, ale przez platformy streamingowe, przez naszą własną platformę, którą będziemy tworzyć i uruchamiać w styczniu - mówił Majcher.
Już są pierwsze efekty, ponieważ nigdy nasze audycje nie znajdowały się w top 100 serwisu Spotify, a już od kilku tygodni się już pojawiają. W pierwszej dwudziestce, trzydziestce są audycje Karoliny Korwin-Piotrowskiej, która dołączyła do nas kilka miesięcy temu i razem z nami odbudowuje Polskie Radio – mówił Paweł Majcher.
fot. I. Rek
Stare media powoli znikają
Edyta Sadowska, prezes Canal+ Polska, zwróciła uwagę, że telewizja satelitarna jest w trendzie spadkowym.
- Ta technologia odchodzi, tak jak odchodzi prasa, radio FM i pewnie cała masa innych starszych technologii. Ona nie umiera tak szybko, jak ja zakładałam w swoich pierwszych planach robionych dla Canal+. To jest super, bo ciągle jeszcze mamy bardzo dużo klientów, którzy mogą trochę finansować eksperymenty z nowymi technologiami - mówiła Sadowska. Dodała, że nowe abonamenty satelitarne cały czas kupują nawet młodzi ludzie.
- Klasyczne media muszą iść z duchem czasu, nie mają wyjścia – skwitował Krzysztof Stanowski, założyciel Kanału Zero - Gdyby miały się zajmować tylko i wyłącznie sprzedawaniem gazet w kioskach Ruchu, które już nie istnieją, to byśmy tu nie siedzieli w takim gronie. Internet ewidentnie jest przyszłością. Wszystko, co się dzieje, dzieje się dzisiaj w naszych telefonach komórkowych. Oczywiście zdarza się, że nie możemy z tych telefonów skorzystać, jak jedziemy samochodem i akurat mamy pecha, że kierujemy, to wtedy rzeczywiście radio ma swoje zastosowanie. Natomiast już jeśli siedzimy jako pasażer, to bierzemy do ręki telefon komórkowy i naszym światem jest internet – mówił Krzysztof Stanowski.
Dostrzegają to też np. wydawcy prasowi. Zenon Nowak podkreślił, że w przypadku Polska Press 70 proc. to obroty reklamowe w online, a reszta to przychody z prasy. - Mamy te produkty, które szanujemy, ale to na co stawiamy, co rozwijamy, to jest online. I to nie są tylko serwisy regionalne – mówił prezes Polska Press.
Sztuczna inteligencja coraz mocniej obecna w mediach
Podczas debaty proszony został też wątek sztucznej inteligencji. - W dużej mierze stawiamy na tą tradycyjną inteligencję w redakcji, a sztuczną absolutnie wykorzystujemy wspomagająco. Przyjęliśmy już chyba rok temu zasady, na jakich dziennikarze mogą korzystać ze sztucznej inteligencji. Podstawą jest odpowiedzialność za to, co się publikuje, czyli sprawdzenie źródeł i sprawdzenie tego, co podpowiedziało - mówił Maciej Maciejowski.
- Nie ukazują się u nas i raczej nie będą się ukazywać teksty generowane przez AI, ale AI w warstwie na przykład transkrypcji audio do tekstu to jest powszechnie już wykorzystywane – dodał Maciejowski.
Edyta Sadowska podkreśliła, że Canal+ wykorzystuje AI wykorzystuje w produkcjach filmowych. - Nie zastępujemy żywych aktorów aktorami wykreowanymi, chociaż już w takich lepszych animacjach, do których się przymierzamy, trochę tak jest. Dzisiaj używamy jej głównie dla zwiększania efektywności naszej pracy. To np. chatboty, czy voiceboty, które są w naszych centrach sprzedażowych. To jest dzisiaj sztuczna inteligencja. Używamy również jej przy postprodukcji, przy lokalizacji, czyli wersjach językowych - mówiła Sadowska.
- Jeśli zaczynamy od zamieniania dziennikarza na sztuczną inteligencję to znaczy, że zaczynamy od złej strony – mówił Paweł Majcher – W ogóle media, radio, telewizja to tak naprawdę osobowość, charyzma prowadzącego i to w jaki sposób on staje się tym magnesem dla swoich odbiorców. Jeszcze długa, długa droga przed nami, nie wiem czy w ogóle osiągalna, żeby sztuczna inteligencja mogła zastąpić np. redaktora Stanowskiego – mówił Majcher.
Jak z AI korzysta Krzysztof Stanowski? Założyciel Kanału Zero mówił, że wykorzystuje sztuczną inteligencję do „naczytywania reklam”
- Czasami sam się dziwię, że przeczytałem tak ładnie jakąś reklamę, gdzie występują zagraniczne słowa, więc to bywa zbawienne – stwierdził Stanowski. Dodał, że podejrzewa, że dziennikarze, czy też osoby od mediów społecznościowych korzystają ze sztucznej inteligencji, bo pisane przez nich teksty są „koślawe”. - Ale nie uciekniemy od tego - podkreślił.
Dołącz do dyskusji: Jak wygląda cyfrowa transformacja w mediach? "Klasyczne media muszą iść z duchem czasu"