SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Onet i RASP z NK.pl wyprzedzają Grupę Wirtualna Polska, ale tylko w liczbie użytkowników

Po dodaniu ruchu z NK.pl Grupa Onet - RASP liczy na ok. 15,8 mln użytkowników miesięcznie (a według estymacji PBI może mieć nawet 16,3 mln), dzięki czemu wyprzedzi Grupę Wirtualna Polska. Serwisy tej drugiej notują jednak zdecydowanie więcej odsłon.

W grudniu ub.r. Grupa Onet.pl po raz pierwszy od wielu lat nie była największym zasięgowo polskim wydawcą internetowym według Megapanelu PBI/Gemius. Dodajmy, że po przejęciu w 2012 roku przez Ringiera Axel Springer Media od Grupy TVN, Grupa Onet od półtora roku jest w Megapanelu klasyfikowana wspólnie ze stronami Ringier Axel Springer Polska.

Serwisy Grupy Onet - RASP w grudniu miały 15,56 mln użytkowników (real users), o 74,1 tys. mniej niż strony Grupy Wirtualna Polska, powstałej rok temu po przejęciu Wirtualnej Polski przez Grupę o2. Grupa WP zanotowała duży wzrost zasięgu z miesiąca na miesiąc - o 1,04 mln użytkowników - biorący się z dodania do jej wyników statystyk dwóch przejętych podmiotów: kupionej pod koniec ub.r. Grupy Money.pl, która w listopadzie ub.r. miała 4,44 mln użytkowników i 45,4 mln odsłon krajowych, oraz przejętej ponad roku temu Grupy Dobreprogramy.pl z 4,86 mln użytkowników  i 26,5 mln odsłon krajowych w listopadzie ub.r.

Tymczasem do Grupy Onet - RASP nie włączono jeszcze statystyk portalu NK.pl, którego kupno firma ogłosiła w listopadzie ub.r., przy czym UOKiK dopiero w zeszłym tygodniu wyraził na to zgodę. W grudniu ub.r. Grupa NK.pl (której prawie cały ruch zapewnia serwis NK.pl) miała 4,67 mln użytkowników i 21,7 proc. zasięgu.

Według symulacji przygotowanej dla Wirtualnemedia.pl przez PBI, po dodaniu do niej danych Grupy NK.pl (oczywiście przy uwzględnieniu dużej współodwiedzalności), Grupa Onet - RASP miałaby w grudniu 16,26 mln użytkowników i 75,56 proc. zasięgu., czyli o niecałe 700 tys. użytkowników i 3,25 pkt proc. więcej niż bez Grupy NK.pl.

NK.pl nie był dotychczas objęty w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonywali w nim ani jak dużo czasu spędzali odwiedzający. Tym samym nie można konkretnie oszacować, o ile poprawi te statystyki po włączeniu do Grupy Onet - RASP.

Grupa Onet - RASP zapowiada, że włączy NK.pl do swojego węzła w Megapanelu, najpóźniej w wynikach za marzec br. Firma nie liczy jednak na tak duży wzrost liczby użytkowników i odsłon, jak wskazuje symulacja na podstawie grudniowych wyników badania. - Szacujemy, że w rzeczywistości możemy liczyć na ok. 15,8 mln użytkowników i 73,4 proc. zasięgu - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Odachowska, dyrektor komunikacji korporacyjnej Grupy Ringier Axel Springer Polska. Przypomina, że symulacja megapanelowa okazała się przeszacowana w przypadku Grupy WP, której wyniki po dodaniu Money.pl i Dobreprogramy.pl na podstawie wrześniowych danych estymowano na 17,36 mln użytkowników i 79,8 proc. zasięgu (zobacz więcej).

Grupa Onet - RASP i Grupa WP ostro rywalizują na łączne statystyki odwiedzalności od momentu powstania tej drugiej w lutym ub.r. oraz scalenia statystyk Wirtualnej Polski i Grupy o2 w wynikach Megapanelu z marca. Do grudnia ub.r. Grupa Onet - RASP prowadziła pod względem liczby użytkowników, natomiast Grupa WP powiększyła swoją przewagę w liczbie odsłon.

Grupa Onet - RASP w 2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

okres

real users

odsłony krajowe

krajowe odsłony mobilne

zasięg

styczeń

14 942 048

2 899 845 106

337 393 675

70,74%

luty

14 840 935

2 802 713 891

328 202 613

69,54%

marzec

15 107 555

2 817 650 806

367 466 764

70,07%

kwiecień

14 934 418

2 336 531 744

317 085 446

69,19%

maj

15 140 096

2 683 655 803

365 167 187

69,91%

czerwiec

15 458 325

2 528 003 302

345 208 831

71,29%

lipiec

15 677 735

2 632 997 837

384 718 211

71,66%

sierpień

15 462 086

2 678 468 358

425 767 726

70,60%

wrzesień

15 547 051

3 209 370 421

468 262 135

71,45%

październik

15 577 856

3 222 258 230

471 035 407

72,32%

listopad

15 492 065

3 068 067 077

488 693 963

72,23%

grudzień

15 556 739

3 051 632 278

521 131 761

72,30%

Grupa Wirtualna Polska w 2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

okres

real users

odsłony ogółem

krajowe odsłony mobilne

zasięg

marzec

14 679 979

2 916 280 081

425 599 237

68,09%

kwiecień

14 558 784

2 484 431 499

378 451 815

67,45%

maj

14 439 813

2 757 199 499

423 717 365

66,67%

czerwiec

14 749 267

3 972 885 730

458 315 826

68,02%

lipiec

14 864 198

4 048 315 060

499 019 979

67,94%

sierpień

14 748 775

3 981 396 097

536 506 092

67,34%

wrzesień

14 754 646

3 871 387 330

511 267 431

67,81%

październik

14 613 628

4 185 523 681

557 767 342

67,85%

listopad

14 592 189

3 975 724 543

537 842 627

68,04%

grudzień

15 630 874

4 089 715 990

587 345 848

72,70%


W kolejnych miesiącach od marca do grudnia ub.r. strony Grupy Onet - RASP odwiedzało od 14,93 do 16,68 mln użytkowników, co do listopada dawało jej przewagę od 375,6 do 964,2 tys. użytkowników nad Grupą WP notującą do listopada 14,44-14,86 mln użytkowników.

Obaj wydawcy wcześniej zrealizowali też kilka przejęć. Grupa Onet w maju kupiła większościowe udziały w porównywarce cenowej Skąpiec.pl i serwisie z recenzjami produktów Opineo.pl, których dane od czerwca zostały włączone do Onet-RASP (w czerwcu Skąpiec miał 1,69 mln użytkowników i 12,73 mln odsłon krajowych, a Opineo - 561,1 tys. użytkowników i 1,94 mln odsłon krajowych). M.in. dzięki temu liczba użytkowników serwisów Onetu i RASP wzrosła z poziomu 14,9-15,1 mln do 15,4-15,7 mln.

Z kolei Grupa WP w czerwcu przejęła w całości Sportowefakty.pl, we wrześniu - 51 proc. udziałów w sklepach internetowe Domodi.pl i Homebook.pl, co jednak nieznacznie wpłynęło na łączną jej liczbę użytkowników.

Z kolei pod względem liczby odsłon krajowych Grupa WP od początku miała przewagę nad Grupą Onet -RASP - od marca do maja różnica wynosiła od 73 do 148 mln miesięcznie. Potem jednak wprowadzono w Megapanelu nową definicję odsłony (korzystają z niej obaj wydawcy), co wywołało skokowy wzrost liczby odsłon na niektórych serwisach Grupy WP, np. portal WP.pl w listopadzie ub.r. miał 2,49 mld odsłon krajowych wobec 1,6 mld rok wcześniej, a o2.pl - 610 mln wobec 259 mln (zobacz szczegóły).

W efekcie przewaga pod względem odsłon krajowych Grupy WP nad Grupą Onet - RASP w kolejnych miesiącach była znacznie większa - najwięcej (1,4 mld) wyniosła w czerwcu i lipcu, a najmniej (662 mln) we wrześniu.

Trudno szacować, w jakim stopniu tę różnicę pozwoli zniwelować dodanie do Grupy Onet - RASP wyników NK.pl. W grudniu portal miał 4,69 mln użytkowników, podczas gdy w kategorii społecznościowej Megapanelu strony Onetu i RASP z 4,78 mln użytkowników zanotowały 323,5 mln odsłon krajowych, a serwisy Interii z 4,43 mln użytkowników miały 255,3 mln odsłon krajowych.

Natomiast poziom miliarda odsłon krajowych (to mniej więcej różnica dzieląca Onet i RASP od Grupy WP) regularnie przekraczają tylko cztery polskie serwisy: Onet.pl, WP.pl, Allegro.pl i OLX.pl mające od ok. 7 mln (OLX) do 11-14 mln użytkowników miesięcznie.

Dodajmy, że bycie największym zasięgowo wśród polskich wydawców internetowych jest dla obu firm ważne biznesowo - taka pozycja jest dużym atutem przy pozyskiwaniu budżetów reklamowych. - Jak porównamy przychody i pozycję Onetu oraz WP - a w zeszłym roku te dane były podawane - to przy niewielkiej różnicy w zasięgu była ogromna różnica w przychodach. Na korzyść Onetu przemawiało bowiem bycie liderem - mówił rok temu prezes Grupy WP Jacek Świderski. - Naszym celem jest teraz uzyskanie tej premii - zapowiadał.

Już wiosną ub.r. obaj wydawcy reklamowali się jako liderzy rynku, prezentując korzystne dla siebie statystyki z Megapanelu (zobacz szczegóły).

Dołącz do dyskusji: Onet i RASP z NK.pl wyprzedzają Grupę Wirtualna Polska, ale tylko w liczbie użytkowników

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Grzesiek
kupno NK.pl niewiele pomoże. Szkoda tylko, że nie widać odsłon na tym portalu, lecz jedynie ilość userów. Pewnie wyszło by, że te 4,67 mln generuje niewielki ruch, czytaj serwis jest martwy. Przez ostatnie miesiące Grona.net ilość real userów była w okolicach 1,5 mln, ale same wejścia spadały lawinowo. Aż do zamknięcia...
0 0
odpowiedź
User
Oleg
NK ma ok 200-300 mln. odslon (normalnych, nie nowych)
0 0
odpowiedź
User
Ani
Jasne. Wp ma wiecej odslon. Trudno, zeby nie miala jak wszystkie, rownie slabe materialy, robi na żebrogaleriach. Zenada
0 0
odpowiedź