SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Procentowe podsumowanie roku 2006 w radiu

W ubiegłym roku wzrost udziałów w rynku radiowym zanotowały Radio Zet, Eska,Trójka, Ad.point, RMF Maxxx, Dwójka, Biska, Tok FM i VOX FM. Kto stracił najwięcej?

Liderem rynku radiowego w 2006 roku było radio RMF FM - wynika z najnowszego badania instytutu SMG/KRC A Millward Brown Company.

Udziały radia RMF FM w rynku słuchalności wyniosły 21,7%  (w 2005 roku - 22,0 proc.). Na drugim miejscu uplasowało się Radio Zet z 18,8 proc. udziałem w rynku (poprzednio 18,6 proc.), na trzecim Program I Polskiego Radia z wynikiem 14,4 proc. (spadek o 0,2 punktu proc.), a na czwartym sieć "Eska" - 7,8 proc. (7,7 proc.).

 

Udziały w rynku % Styczeń - grudzień 2006 Styczeń – grudzień 2005
Radio RMF FM 21,7% 22,0%
Radio Zet 18,8% 18,6%
Jedynka - Program 1 Polskiego Radia 14,4% 14,6%
ESKA [33] 7,8% 7,7%
Trójka - Program 3 Polskiego Radia 6,0% 5,8%
Audytorium 17 [17] 5,2% 5,5%
Złote Przeboje [18] 3,8% 3,8%
Radio Maryja 2,0% 2,5%
AD Point [11] 1,7% 1,6%
RMF MAXXX [8] 0,9% 0,5%
Radio Wawa 0,8% 1,0%
Radiostacja 0,8% 0,8%
Radio TOK FM 0,7% 0,5%
Dwójka - Program 2 Polskiego Radia 0,7% 0,6%
Bis Polskie Radio 0,6% 0,4%
PLUS [11] 0,5% 0,8%
VOX FM [8] 0,4% 0,3%
ROXY [6] 0,3% 0,4%
Eska ROCK [4] 0,2% 0,2%

styczeń 2006 : grudzień 2006 (wielkość: 91 882)
styczeń 2005 : grudzień 2005 (wielkość: 92 083)
Grupy celowe: wszystkie przypadki
Wielkość (nie ważona): 30 046 727
 (573 069 przypadków, 100,0% całej próby)
 

Komentarz: Ewa Osińska Radio Buying Manager w MediaCom Warszawa

Na poziomie ogólnym najbardziej znaczącym wydarzeniem w 2006 roku, a zarazem największym zaskoczeniem było przejęcie RMF FM przez niemiecki koncern Bauer. Operacja przygotowywana przez wiele miesięcy utrzymana była w idealnej tajemnicy, rynek został zaskoczony. To duże przyśpieszenie w toczącym się procesie koncentracji mediów w zewnętrznym kapitale.
Stanisław Tyczyński – wielki wizjoner  i śmiały inwestor odstąpił od głoszonego od lat ideału “jesteśmy jedynym dużym nadawcą ze 100% udziałem krajowego kapitału”. Czar prysł…chyba, że zaskoczy nas ponownie uaktywniając swój potencjał na innym terenie – może telewizyjnym, może w nowym projekcie sieci RMF Maxxx?
Z punktu widzenia reklamy radiowej sporym wydarzeniem jest powstanie nowego pakieru zakupowego “Drapacz Chmur”, którego powstanie jest wynikiem kompromisu trzech konkurencyjnych właścicielskich sieci radiowych: Agory, ZPR oraz Ad Point.

Wartość rynku reklamowego w 2006 roku szacuje na ok 500 mln netto w części radiowej.

Co wydarzy się w branży w 2007 roku?
Dalsza konsolidacja rynku zapoczątkowana w skali ogólnopolskiej przez Bauera. Prawdopodobna zmiana właściciela sieci Ad Point, Wawa, RMF Maxxx – czy sieć zostanie przeksztalcona w tzw. radiowizję czyli projekt telewizji satelitarno internetowej - może właśnie taki projekt odpowiadałby wyzwolonym ambicjom Stanisława Tyczyńskiego?
Ciekawe, czy Rupert Murdoch wejdzie na rynek radiowy w Polsce? Ten lub kolejny rok może być przełomowym dla radia w kontekście nowych mediów. Radio cyfrowe obecne w internecie już teraz proponuje ofertę reklamową – to dziedzina z perspektywą szybkiego rozwoju. 
Radio cyfrowe odbierane satelitarnie wejdzie być może z reklamą na ekrany telewizorów za pomocą form wizualnych (obecnie to masowe zjawisko w Wielkiej Brytanii). Można już nagrywać formatowane muzycznie podcasty, również z płytotek tradycyjnych stacji naziemnych, które sprzedają swoją bazę muzyczną w pakietach różnych kategorii muzycznych.
Radiowy product placement?  Reklama w radiu cyfrowym może wchodzić w kontekst słownych form bez ograniczeń prawnych…
Zaskakujące, ale czy na pewno już w 2007? Zapewne będzie to pionierski rok wprowadzający nowe zjawiska niekoniecznie jednak od razu na skalę masową.

Dołącz do dyskusji: Procentowe podsumowanie roku 2006 w radiu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl