Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu
Z badania "Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu" wynika, że prawie połowa kobiet (46%) ocenia swoją sytuację finansową jako gorszą w porównaniu do zeszłego roku. W tej sytuacji Polki rezygnują z większych zakupów (68% respondentek) oraz ograniczają bieżące wydatki (66% respondentek).
Badania wskazują, że prawie w co drugim gospodarstwie domowym sytuacja materialna w ciągu ostatniego roku pogorszyła się (twierdzi tak 46% badanych), a jedynie 7% ankietowanych Polek określa swoją sytuację finansową jako lepszą niż rok temu. Najczęstszymi sposobami na przeciwdziałanie pogarszającej się sytuacji finansowej jest rezygnacja z większych zakupów (robi tak 68% respondentek) oraz ograniczanie bieżących wydatków (wskazało na to 66% respondentek).
Oszczędności, którymi dysponują polskie gospodarstwa domowe z reguły nie stanowią zabezpieczenia na wypadek utraty źródła bieżących dochodów. Badanie pokazuje, że dwie trzecie gospodarstw domowych nie posiada żadnych oszczędności. Rezerwę finansową ma jedynie 28% gospodarstw domowych. Co dziesiąta rodzina jest w stanie utrzymać się z niej w okresie do dwóch miesięcy, 7% badanych może utrzymać się z oszczędności przez trzy do pięciu miesięcy, a jedynie 6% pół roku bądź dłużej, 5% respondentek posiada rezerwę finansową, ale nie jest w stanie określić jaką.
Polki mają duży wpływ na decyzje dotyczące bieżących wydatków. W co drugiej rodzinie to kobiety decydują o tym, na co przeznaczać pieniądze, a w blisko 40% zbadanych gospodarstw współdecydują. Wynika to z faktu, że najczęściej to one są odpowiedzialne za codzienne zakupy, ale również z tego, że ich dochody w domowym budżecie mają istotne znaczenie.
Ciągle nie mamy nawyku planowania wydatków. Tylko w 28% badanych gospodarstw większość wydatków planowana jest z wyprzedzeniem, w 22% gospodarstw w ogóle nie planuje się wydatków, a w 51% planuje się tylko większe, pojedyncze wydatki.
Aż 80% Polek zadeklarowało, że zna stałe, miesięczne wydatki swojego gospodarstwa domowego.
Metodologia badania
Badanie GfK Polonia "Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu""
zostało przeprowadzone - na zlecenie firmy Provident - w maju 2009
roku metodą omnibusową na celowej próbie składającej się z 364
kobiet powyżej 18 roku życia, żyjących w gospodarstwach domowych,
których miesięczny dochód nie przekracza 3500 złotych.
Dołącz do dyskusji: Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu