SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polsat i Interia dużo zyskowniejsze. Nie ciążą już koszty lig piłkarskich

W zeszłym kwartale segment mediowy grupy Cyfrowy Polsat, obejmujący głównie Telewizję Polsat i Grupę Interia, zanotował spadek przychodów, a jego wpływy reklamowe wzrosły znacznie słabiej od całego rynku reklamy tv. Za to zysk EBITDA podskoczył o trzy czwarte, bo nie obciążały go już koszty praw do transmisji piłkarskiej Ligi Mistrzów i PKO BP Ekstraklasy.

Fot. Polsat Fot. Polsat

Segment mediowy grupy Cyfrowy Polsat w trzecim kwartale 2024 roku wypracował 546 mln zł, o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Jego wpływy zmalały rok do roku pierwszy raz od kilku kwartałów.

Ten spadek nastąpił, mimo że wpływy firmy z reklamy i sponsoringu telewizyjnego w zeszłym kwartale zwiększyły się r/r o 3 proc. do 297 mln zł.

Polsat rośnie reklamowo wolniej od rynku

Dynamika i tak była ponad dwa razy niższa niż całego rynku reklamy telewizyjnej, który urósł o 7,5 proc. do 1,09 mld zł (według wstępnych danych Publicis Groupe). W konsekwencji udział Telewizji Polsat w tym rynku zmalał z 28,9 do 27,6 proc.

CZYTAJ TEŻ: Więcej prądu i zysku w Cyfrowym Polsacie. Koszty w dół

Podobne tendencje były w pierwszych trzech kwartałach br. Przychody reklamowo-sponsoringowe Telewizji Polsat zwiększyły się o 5,2 proc. do 965 mln zł, zaś przy wzroście całego rynku o 7,3 proc. do 3,45 mld zł jej udział zmalał z 28,5 do 28 proc.

Polsat ma coraz mniejszy udział w rynku reklamy tv, ponieważ tak jak pozostali dwaj najwięksi nadawcy traci swoją pozycję pod względem oglądalności. W minionym kwartale miał 21,7 proc. udziału w widowni, na co złożyło się 6,7 proc. głównego Polsatu i 15 proc. stacji tematycznych, bez tych działających w modelu partnerskim. Rok wcześniej wynik nadawcy wynosił 22,2 proc.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Udział stacji TVN Warner Bros. Discovery zmalał r/r z 23,3 do 23,1 proc., a Telewizji Polskiej - z 20,4 do 18,6 proc. Za to wynik kanałów innych nadawców dostępnych w tv naziemnej poszedł w górę z 8,3 do 10,6 proc., a pozostałych stacji dystrybuowanych tylko satelitarnie i kablowo - z 25,8 do 26 proc.

Dlaczego zatem w zeszłym kwartale zmalały łączne wpływy segmentu mediów grupy Cyfrowy Polsat? W prezentacji dla inwestorów jako przyczynę wskazano „niższe przychody z tytułu sprzedaży sublicencji telewizyjnych”.

Od kilku kwartałów grupa Cyfrowy Polsat notuje spadek sprzedaży płatnej telewizji. W zeszłym kwartale klienci firmy mieli wykupionych 4,69 mln jednostkowych usług tv, o 3,5 proc. mniej niż przed rokiem.

Bez Ligi Mistrzów i Ekstraklasy koszty mocno w dół

Z kolei kwartalne koszty operacyjne (bez uwzględnienia amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) pionu mediów firmy zmalały rok do roku o 16 proc. do 401 mln zł, a wydatki inwestycyjne - o 41 proc. do 18 mln zł. W prezentacji podano, że wynika to głównie z niższych nakładów na treści (brak kosztów praw do transmisji piłkarskiej Ligi Mistrzów i PKO BP Ekstraklasy) oraz produkcje własne. Ponadto rok wcześniej nadawca ponosił dodatkowo koszty transmisji mistrzostw Europy siatkarzy i siatkarek.

Stacje Canal+ z meczami PKO BP Ekstraklasy grupa Cyfrowy Polsat oferowała w ramach kilkuletniej umowy z ich nadawcą, która wygasła w czerwcu br. Natomiast rozgrywki Ligi Mistrzów od jesieni 2018 do połowy br. pokazywano w dostępnych za dodatkową opłatą stacjach Polsat Sport Premium. Od bieżącego sezonu transmisje są obecne w stacjach Canal+ Sport, które nie są dostępne w Cyfrowy Polsacie. Za to na antenach Polsat Sport Premium pojawiły się rozgrywki Ligi Europy i Ligi Konferencji, przejęte po platformie Viaplay.

CZYTAJ TEŻ: Syn Zygmunta Solorza dalej szefem Polsatu. Ale może mniej

Przy spadku wydatków mocno poprawiła się rentowność mediów grupy Cyfrowy Polsat Na poziomie EBITDA marża poszła w górę o 11,7 pkt proc. do 26,5 proc., a zysk - o 74 proc. do 145 mln zł.

To odwrócenie tendencji spadkowej, która utrzymywała się przez trzy kwartały. W drugim kwartale br. zysk EBITDA zmalał r/r o 7 proc. do 145 mln zł (w sprawozdaniu zaznaczono, że wskutek „m.in. z wyższych kosztów produkcji własnej, marketingu i wynagrodzeń”), w pierwszym kwartale - o 2 proc. do 91 mln zł, a w czwartym kwartale ub.r. - 27 proc. do 140 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Polsat i Interia dużo zyskowniejsze. Nie ciążą już koszty lig piłkarskich

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jutro będzie lepiej
20 grudnia 2022 interia usunęła możliwość komentowania pod artykułami, od tamtej pory ten portal nie istnieje dla mnie i nie tylko dla mnie. Inne bez komentarzy też. Nie ma zgody na tuby propagandowe bez możliwości wymiany poglądów.
14 7
odpowiedź
User
Jerry
Po co kasę wydawać na sport, jak lepiej przyoszczędzić. Niektóre ważne dla kibiców transmisje piłkarskie zniknęły, ale wysokość abonamentu bez zmian. I tak się robi biznes.
8 3
odpowiedź
User
ktoś wie?
Będą premie roczne?
1 4
odpowiedź