SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UOKiK dyscyplinuje akwizytorów

Prezes UOKiK wydała 13 decyzji, które podsumowują ubiegłoroczną kontrolę akwizytorów. Najczęściej nie wręczali oni konsumentom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy albo w ogóle nie informowali o tej możliwości. Większość skontrolowanych akwizytorów zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk.

Wydane decyzje są efektem kontroli UOKiK, która odbyła się w pierwszej połowie ub.r. (więcej na ten temat). Sprawdzano wzorce umów, sposoby prowadzenia prezentacji oraz informacje na stronach internetowych i te przekazywane konsumentom przez przedsiębiorców, którzy sprzedają produkty poza siedzibą przedsiębiorcy – czyli przez akwizytorów. Prezes UOKiK wszczęła 24 postępowania i skierowała do sądu 10 pozwów o uznanie stosowanych postanowień za niedozwolone.

W efekcie tych działań UOKiK wydał 13 decyzji, z czego 10 przedsiębiorców (ACN Communications Polska we Wrocławiu, AMC Alfa Metalcraft Corporation w Warszawie, Avena w Krakowie, Beck Imperial w Warszawie, Benedica w Jeleniej Górze, Biomed w Dobieżynie, Harmedy w Buku, Ogród Zdrowia w Gorzowie Wielkopolskim, Swisamed w Małdytach, Vorwerk we Wrocławiu) zobowiązało się do zmiany praktyk, a na jednego (Dan Wita w Grodzisku Mazowieckim) nałożono karę finansową w wysokości 8 052 zł. 11 postępowań administracyjnych jest nadal w toku.

Najczęściej kwestionowano praktyki, które w rzeczywistości utrudniały konsumentom odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży. Przedsiębiorcy nie wręczali klientom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy, albo informowali o tej możliwości w dokumentach zapisanych bardzo małą, trudną do odczytania czcionką. W związku z tym klienci firm prowadzących sprzedaż w formie akwizycji, którymi bardzo często są osoby starsze, mogli nie wiedzieć o wszystkich przysługujących im w takiej sytuacji prawach.

Warto przypomnieć, że zawierając umowę z akwizytorem mamy prawo odstąpienia od niej w ciągu 10 dni, a korzystając z tego prawa nie ponosimy żadnych kosztów. Przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o tej możliwości oraz wręczyć formularz odstąpienia od umowy.

Z niektórych przeanalizowanych przez UOKiK wzorców umów wynikało także, że konsument, który chciałby skorzystać z prawa do zwrotu towaru musiałby zrobić to osobiście w siedzibie przedsiębiorcy. Tymczasem zgodnie z prawem, tak samo skuteczne jest odesłanie towaru wraz z pisemną informacją o swojej decyzji.

Przedsiębiorcy zaniedbali także obowiązek informacyjny - nie stosowali wymaganych przez ustawę o sprzedaży konsumenckiej pouczeń, że gwarancja nie ogranicza praw konsumenta do dochodzenia roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową. W związku z tym klient mógłby nie wiedzieć, że oprócz uprawnień wynikających z gwarancji może skorzystać z innej drogi dochodzenia roszczeń.

Dołącz do dyskusji: UOKiK dyscyplinuje akwizytorów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl