SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Widoczność reklam display w polskim internecie nieznacznie rośnie, a formatów wideo maleje

W pierwszym kwartale br. wzrosły nieznacznie wskaźniki widoczności reklam display i zmalały wskaźniki dla reklam wideo na polskim rynku. Średni czas kontaktu z reklamą display nie zmienił się, zaś z reklamą wideo - jest krótszy niż w IV kwartale ub.r. - wynika z raportu agencji Meetrics.

Najnowsze dane Meetrics wskazują, że w I kwartale br. wskaźniki widoczności reklam display trochę się poprawiły - w porównaniu do IV kwartału ub.r. wskaźnik widoczności reklam displayowych zyskał w Polsce 2 punkty procentowe i za I kwartał br. wyniósł 52 procent (wobec 50 proc. w IV kw. 2017 r.). Średni czas kontaktu z reklamą display utrzymał się na niemal niezmienionym poziomie: 20,6 sekundy w I kwartale 2018 r. wobec 20,7 sekundy w IV kwartale 2017 r.

- Trudno uznać obecny poziom Viewability w Polsce za zadowalający, szczególnie że jednocześnie z delikatnym wzrostem Viewability reklam display, zmalało Viewability reklam wideo - komentuje Tomasz Piątkowski, country manager Meetrics w Polsce.

Viewability reklam wideo na polskim rynku w I kwartale 2018 r. wyniosło 49 proc., a średni czas kontaktu z reklamą wideo wyniósł 14,9 sek. (podczas gdy w IV kwartale 2017 r. było to odpowiednio: 56 proc. i 17,8 sek.).

- Jednym z czynników hamujących wzrost Viewability może być dynamiczny wzrost udziału mobile’u jeśli chodzi o “konsumpcję” internetu. Reklama mobile to w Polsce już co najmniej 30 procent całego tortu e-reklamowego, a reklamy mobile mają przeważnie niższe wskaźniki widoczności niż normalne reklamy desktopowe - dodaje Tomasz Piątkowski - Mniejszy rozmiar ekranu i konieczność przewijania strony zwiększa prawdopodobieństwo, że reklamy zostaną “przegapione”. Gorsze parametry internetu mobilnego mogą też powodować opóźnienia ładowania reklam. Istnieje również stary problem z reklamami display przygotowanymi z myślą o desktopach, a wyświetlanymi na urządzeniach mobilnych, które często nie są poprawnie formatowane.

Zdaniem Piątkowskiego zjawisko to może być również potęgowane przez fakt, iż coraz większa część kontentu mobilnego jest konsumowana przez aplikacje, w których reklamy częściej znajdują się na dole strony, więc nie zawsze są wystarczająco zauważalne. Jest to obecnie problem nie tylko w Polsce, jako że podobne zjawiska można zaobserwować na wszystkich rynkach w Europie.

Najlepsze wskaźniki wśród formatów reklamowych jeśli chodzi o średnią widoczność osiągnęły na polskim rynku w I kwartale br.: Halfpage (65 proc. i 37 sek.), Skyscraper (63 proc. i 36,1 sek.) i Billboard (51 proc. i  15,2 sek.).

Ogólnie Polska, z wynikiem 52 proc., znalazła się ponownie na końcu europejskiej stawki jeśli chodzi o wskaźnik Viewability dla reklam display. Przykładowo w Niemczech ten wskaźnik wyniósł 64 proc., we Francji 60 proc., w Wielkiej Brytanii 59 proc., we Włoszech 64 proc., w Austrii 71 proc., w Szwecji 65 proc. Gorszy wynik od Polski reklama display zanotowała tylko w Szwajcarii (50 proc.). Średnia europejska wyniosła w I kwartale 62 proc. (Viewability) i 21,1 sekund (czas kontaktu z reklamą).

- Nie pierwszy już raz podkreślę rzecz dość oczywistą, ale wartą by o niej pamiętać. Otóż Viewability na poziomie ok. 50 proc. oznacza, że niemal  połowa budżetów digital jest w Polsce wydawana nieefektywnie. Tak więc potrzebny jest wspólny wysiłek wszystkich zainteresowanych stron, by podnosić Viewability, a co za tym idzie ROI jeśli chodzi o kampanie internetowe - podsumowuje Tomasz Piątkowski.

Meetrics w swoich badaniach opiera się na definicji Viewability rekomendowanej przez IAB i Media Rating Council. Reklama jest uważana za widoczną jeśli co najmniej 50 proc. jej powierzchni jest widoczna na ekranie przez co najmniej sekundę (dla reklam wideo – przez co najmniej 2 sekundy).

Dołącz do dyskusji: Widoczność reklam display w polskim internecie nieznacznie rośnie, a formatów wideo maleje

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl